Pop & Jazz Konservatorio juhlii 40-vuotista taivaltaan!

PJK juhlii tänä syksynä 40 vuottaan, ja itse asiassa samalla juhlimme koko Suomen rytmimusiikin koulutuksen 40-vuotista taivalta!

Pop & Jazz Konservatorio aloitti vuonna 1972 ensimmäisenä Pohjois-Euroopassa, huimapäisten tienraivaajien Klaus ja Seija Järvisen luotsaamana. Itse aloitin saksofonin soiton silloisessa Pop&Jazz-opistossa vuonna 1979 ja voin kertoa, että tuohon aikaan toimittiin peruskoulun kivijalassa melko erilaisissa puitteissa kuin nykyisin! 1980 luvun alussa opisto pääsi lakisääteisen valtionavun piiriin ja ammatillinen koulutus aloitti pari vuotta myöhemmin. 1995 muutettiin näihin Arabianrannan tiloihin, ja kohta sen jälkeen meillä alkaneen ammattikorkeakoulukokeilun tuloksena korkea-asteen opettaja- ja muusikkokoulutus vakinaistettiin osaksi Helsingin ammattikorkeakoulua vuonna 2000.

Siitä alkaen Pop & Jazz Konservatorio ja ammattikorkeakoulu, nykyisin Metropolia Ammattikorkeakoulun pop/jazz-musiikin koulutusohjelma, ovat hyvässä yhteistyössä jakaneet nämä tilat ja laitteet tässä samassa Arabiankatu 2:n toimipisteessä. Opettajat ja hallinto ovat meillä erillään, mutta lähes kaikki muu jaetaan. Nykyisin Pop & Jazz Konservatoriossa opiskelee 120 ammatillisen koulutuksen ja yli 700 harrastetavoitteisen perusopetuksen opiskelijaa, henkilökuntaa on noin 90, joista 50 kokoaikaista.

Oppilaitoksemme historia on huikea kasvutarina, joka on vaikuttanut merkittävästi Suomen rytmimuusikoiden ammatilliseen tasoon, ja jolla tulee jatkossa olemaan suuri vaikutus Suomen kansainväliseenkin menestykseen. Pop & Jazz musiikin ammattikorkeakouluopetusta tai Sibelius-Akatemian jazzlinjaa tuskin olisi ilman Pop & Jazz Konservatoriota.

Täällä ovat opiskelleet Iiro Rantala, Jukkis Uotila, Taikapeili- ja How Many Sisters -yhtyeet, Jari Sillanpää, Ville Valo ja Saara Aalto, vain muutamia mainitakseni.

Juuri julkaistun uuden levymme kaikki sävellykset ovat opiskelijoiden säveltämiä. Kuten huomaatte, hyvien muusikoiden lisäksi täältä marssii nykyään esiin aivan uusia biisintekijöiden sukupolvia. Yleisradion viime vuoden kolmesta soitetuimmasta biisistä kaksi oli Pop & Jazz Konservatorion käyneiden teoksia, nimittäin aikuisten näyttötutkinnon suorittaneen Erin Anttilan Vanha nainen hunningolla ja nykyisen opiskelijamme Axel Ehnströmin Da Da Dam.

Olemme Suomen suosituin konservatorio, ammatillisen koulutuksen yhteishaussa meillä on vuosittain yli kolme sataa ensisijaista hakijaa. Jokaista opiskelupaikkaa kohti on kymmenkunta hakijaa.

Voidaan myös sanoa, että olemme koulutuksen edelläkävijöitä. Innovatiivisia opetusmenetelmiämme seurataan monissa muissa oppilaitoksissa. Olemme jo kymmenen vuotta sitten luopuneet kurssitutkinnoista ja kehittäneet omat käytännöt oppilaiden arviointiin. Harrastepuolen yhdistetty yhtye- ja teoriaopetus on ollut menestys. Opettajiemme kirjoittama Tohtori Toonika -oppikirja on käytössä noin neljässäkymmenessä Suomen sadasta musiikkiopistosta. Ensi vuoden helmikuussa järjestämme jo viidennen kerran ammatillisen koulutuksen kansainvälisen Close Encounters Helsinki-Pietari -festivaalin. Näissä kahdessa kaupungissa yhtä aikaa tapahtuvaan festivaaliin haluaa mukaan yhä useampi kotimainen ja kansainvälinen oppilaitos. Tulijoita on Virosta, Ranskasta, Yhdysvalloista ja jopa Puerto Ricosta asti!

Yhteistyö onkin meille aivan keskeistä. Toimimme mm. Berklee College of Musicin kansainvälisessä verkostossa. Kotimaassa kuulumme musiikkioppilaitosten liittoon ja kehitämme ammatillista koulutusta konservatorioliitossa, jonka hallituksen puheenjohtaja minulla on tänä vuonna kunnia olla. Vaikka tiedämme itse olevamme vahvoja osaajia, haluamme olla nöyriä ja oppia muilta. Yhteistyöllä saavutamme kaikki enemmän.

Oppilaitoksen alkuaika 70- ja 80-luvuilla oli täynnä haasteita, Klasu ja Seija opettajakuntineen joutuivat kaatamaan monia raja-aitoja. Mutta haasteita on edelleen. Maailma muuttuu kiihtyvää tahtia, musiikin työelämä ei ole enää sama kuin ennen, valtuustojen kokoonpanot muuttuvat ja myös ministeriön määräykset tuovat uusia vaatimuksia. Lähipäivinä julkistetaan opetus- ja kulttuuriministeriön alue- ja koulutusalakohtainen suunnitelma ammatillisen koulutuksen aloituspaikkojen jakautumisesta maassamme, suomeksi sanottuna kulttuurialan koulutuksen leikkaussuunnitelma. Toivottavasti ministeriössä ymmärretään antamamme koulutuksen korkea laatu ja pääkaupunkiseudun erityisasema väestön ja kulttuurialan työelämän keskuksena Suomessa.

Emme juhli ainoastaan konservatorion historiaa ja menneitä saavutuksia, vaan myös tulevaisuutta – opiskelijoidemme suurta potentiaalia, sillä he tulevat valloittamaan maailman! Haasteista huolimatta usko tulevaisuuteen on tärkeää ja ilman unelmia on vaikea jaksaa. Minä uskon vakaasti, että oppilaitoksellamme on edessään loistava tulevaisuus.

Pop & Jazz Konservatorio on palaamassa juurilleen: olemme aloittaneet bändipajatoiminnan Itä-Helsingin kouluilla, alueilla joilla tarve nuorten musiikkiharrastustoiminnalle on huutava. Teemme siellä samankaltaista toimintaa kuin aikoinaan 70-luvulla koulun kivijalassa.

Kiitän kaikkia yhteistyökumppaneitamme, työlleen omistautunutta henkilökuntaa sekä luottamushenkilöitä ja ennen kaikkea opiskelijoita, joita varten oppilaitoksemme on olemassa.

Janne Murto, rehtori